Turnhout circulair – Schoenservice
Schoenservice: al circulair sinds 1956
Ken je die gevel in de Leopoldstraat, waarop ‘Schoenmakerij’ prijkt? Intussen staat de derde generatie er aan het roer van de zaak, die al decennialang een koploper is op het vlak van circulariteit in Turnhout. Je brengt er al je herstelwerken binnen die met leer of schoeisel te maken hebben, koopt er lederen accessoires of kiest er de juiste onderhoudsproducten. ‘Een goede service is heel belangrijk.’
‘Dit is waarschijnlijk een van de oudste winkels in Turnhout’, begint meester-schoenmaker Dries Lenaerts. ‘Mijn grootouders openden de winkel in 1956 in de Renier Sniedersstraat, waarna mijn ouders het in 1991 overnamen. Intussen had mijn grootvader de zaak vijfhonderd meter opgeschoven, naar dit pand naast de winkelstraat. Een goeie beslissing, want de omzet ging maal tien.’
Begin dit jaar nam Dries de schoenmakerij over van zijn vader. ‘Intussen is het vertrouwen van de klanten in mij gegroeid, en vragen ze ook niet langer naar hem’, lacht Dries. Schoenservice kent vaste klanten uit heel België. ‘Er zijn bijvoorbeeld mensen die naar zee verhuisden, maar hun schoenen binnenbrengen wanneer ze hier familie bezoeken. Verder is er veel mond-tot-mondreclame.’
Kwaliteitsvol materiaal en een goede service
Die twee waarden zijn volgens Dries eigen aan de herstelbusiness. ‘Samen met onze klanten proberen we zaken zo lang mogelijk goed te houden’, legt hij uit. ‘Dat begint met kwaliteitsvol materiaal. Maar je krijgt bijvoorbeeld ook een levenslange service als je hier een riem koopt. Komt het pinnetje los of heb je een extra gaatje nodig, dan kom je maar langs. Ik vind het heel belangrijk om een goede service aan te bieden.’
De schoenmaker is ook bereid advies te geven aan wie bijvoorbeeld al een bepaald onderhoudsmiddel in huis heeft, maar niet weet of het geschikt is. ‘Als je alleen een vraag hebt, ben je niet verplicht iet te kopen’, benadrukt hij. ‘Ik wil je altijd goed helpen, waarmee dan ook. Wanneer een man uit een stad verderop dan aan zijn vrienden vertelt dat hij hier goed geholpen is geweest, krijgen we de beste reclame die we kunnen verlangen.’
Continu in beweging
De herstelwerken evolueerden mee met de tijd. ‘Vroeger had elke schoen een lederen zool. Daarna zag je almaar vaker rubberen zolen, en nu bestaan ze uit plastic dat onhandig aan de stof is gelijmd. Maar mijn leveranciers zoeken mee naar oplossingen. Zo kan ik dat type schoenen uit elkaar halen en weer vasthechten met betere lijm. Ze gaan dan langer mee, en zijn eigenlijk waardevoller dan toen je ze kocht.’
Die flexibiliteit stelt Dries in staat allerlei schoenen te herstellen, en nog meer in te zetten op circulariteit. ‘Nog een voorbeeld: door me te verdiepen in ritsen, kan ik nu met een nieuwe schuiver voorkomen dat ik een volledig nieuwe rits moet plaatsen. Dat levert een besparing op, die mensen helpt te kiezen voor een herstelling – in plaats van dat ze een paar euro’s opleggen voor een nieuwe jas.’
De toekomst tegemoet, hand in hand met tweedehandsverkopen
Net als andere circulaire ondernemers, ziet Dries een grote uitdaging in alle onbewuste aankopen die nog altijd plaatsvinden. ‘De mode verandert snel, en ook de aankoopprijs vormt soms een drempel om te investeren in degelijke schoenen. Toch probeer ik mensen te stimuleren om te kiezen voor kwaliteit en herstelling – in plaats van elke zes maanden een paar schoenen weg te gooien. Dat moet je ook een beetje meekrijgen van thuis uit. De zeventienjarigen die hier hun sportschoenen binnenbrengen, hebben dat gezien van hun ouders.’
Hij is zeker positief over de toekomst van bedrijven binnen de herstelindustrie. ‘Daar dragen alle tweedehandswinkeltjes en apps als Vinted aan bij. Je koopt er bijvoorbeeld een sacoche met wat stiksel dat loszit, maar laat dat bij ons herstellen – en je kunt weer verder. Een te grote lederen riem kan je laten bijwerken. Of je wil bomma’s retroschoenen oplappen en doorverkopen? Dat kan allemaal. Wij gaan sowieso blijven.’