Turnhout circulair – autodelen
Particulier autodelen: ‘Minder auto’s op straat, en je helpt anderen’
Als je je auto niet vaak nodig hebt, staat hij misschien wel dagen aan een stuk stil. Dat is jammer als je weet hoeveel een auto elk jaar kost. Particulier autodelen vormt mogelijk een slimme oplossing. Dat ondervond ook Cedric Heerman, die zijn gezinswagen deelt met een aantal kennissen in de wijk. ‘We moeten af van het idee dat een auto je persoonlijke vrijheid is.’
Cedric Heerman woont al zijn hele leven in Turnhout. Vandaag werkt hij er als omgevingsambtenaar en woont hij met zijn vrouw en kinderen in het centrum. ‘Dat is een bewuste keuze’, zegt hij over wonen in een stadskern. ‘Van hieruit is veel bereikbaar met de fiets. Maar zoals de meeste mensen hebben we ook een auto, vooral voor verplaatsingen in het weekend.’
Voor Cedric particulier autodelen ontdekte, stond de wagen vaak stil. ‘Soms stond hij twee weken lang alleen maar plaats in te nemen op straat. We raakten aan de praat met mensen in de buurt die hun auto ook niet vaak gebruikten, of juist af en toe nood hadden aan een wagen. Daar wilden we graag iets aan doen. Online ontdekten we het platform Cozywheels. Intussen zijn we daar een zestal jaar lid van.’
Kostendekkend en kleinschalig
Cedric legt uit wat particulier autodelen inhoudt. ‘Eerst reken je uit hoeveel je wagen kost per kilometer. Je houdt rekening met de jaarlijkse kosten voor brandstof, de verzekering, belastingen, keuringen en dergelijke meer. Die prijs – bij ons is dat 28 à 35 cent per kilometer – is de kilometervergoeding die de gebruikers betalen wanneer ze je auto lenen. We maken dus geen winst.’
Als eigenaar van ‘Berli’ – een Citroën Berlingo – stuurt Cedric elke maand een afrekening naar de gebruikers. Dat zijn een zevental mensen uit de buurt. ‘In onze groep zit ook een gezin dat hun mosgroene auto deelt; ‘Mossie’. En misschien komt er binnenkort nog iemand met een auto bij die we via via kennen. Dan kunnen weer extra mensen deelnemen aan de groep. Alles verloopt dus heel organisch. Het blijft ook kleinschalig, met allemaal mensen die je kent of leert kennen.’
Voor elkaar en voor een mooiere buurt
Dankzij autodelen staan er minder auto’s geparkeerd op straat of op parkings – die zo misschien groene ruimtes kunnen worden. Intussen krijg je als particulier een deel van je gemaakte kosten terug. ‘En je helpt anderen. Met een goede planning en afspraken rond het proper terugbrengen of de marge op de gebruikstijd – gebruikers betalen dan ook enkel voor gereden kilometers – verloopt alles goed.’
Het autodelen sluit aan op Cedrics bredere visie rond mobiliteit en samenwerken binnen een buurt. Zo vormt zijn woning elke dinsdag een verdeelpunt voor biologische voedselpakketten van een boer uit Westerlo. ‘Dertien gezinnen komen dan te voet of met de fiets de bestelde groenten ophalen. Voor ons is het niet veel werk, en we helpen mensen aan biologische producten uit de eigen streek.’
Delen is de toekomst
Cedric merkt op dat veel mensen hun auto als hun persoonlijke vrijheid zien. ‘We moeten af van dat idee. Het klopt dat autodelen even wennen is in het begin. Je moet bijvoorbeeld inplannen wanneer je een auto zal gebruiken. Maar als je kijkt naar wat een wagen kost – in aankoop alleen al – is het veel voordeliger om deel te nemen aan autodelen.’
Wanneer we samen efficiënter de auto’s gebruiken die we al hebben, beperken we de productie van nieuwe wagens. ‘En wat niet gebouwd moet worden, is het duurzaamste wat er is. In de toekomst zullen we almaar vaker moeten samenwerken. Als iedereen altijd het onderste uit de kan wil, komen we niet tot de oplossingen die we nodig hebben op het vlak van mobiliteit of een gezonder klimaat. We moeten echt inzetten op dat deelaspect.’