Onze verplaatsingen
We gaan met de auto naar het werk, een bestelwagen levert onze pakjes en boodschappen, en de krant komt met de brommer.
Doordat de meeste van onze verplaatsingen nog fossiele brandstoffen verbruiken, zijn ze goed voor ongeveer een kwart van de CO2- uitstoot in de stad. Dat kan beter, toch?
Onze ambitie? Tegen 2035 het aantal verplaatsingen te voet, met de fiets of het openbaar vervoer verdubbelen en het aantal autoverplaatsingen met een kwart doen afnemen. Dat willen we doen via een modal shift:
-
We gaan ons slimmer verplaatsen
-
We kiezen voor duurzamere voertuigen
We gaan ons slimmer verplaatsen
Om onze verplaatsingen te verduurzamen en onze CO2- uitstoot te beperken, kunnen we niet zomaar elke verbrandingsmotor vervangen door een zero-emissievariant. Want zo gaan we voorbij aan andere uitdagingen zoals verkeersveiligheid, luchtkwaliteit, vlotte doorstroming, … Om maar te zwijgen over de extra elektriciteitsvraag die zo’n overstap zou creëren.
Als we daarentegen focussen op hoe vaak, hoe ver en in welke context we ons verplaatsen, vergroten we de kans dat we dat op een duurzame manier doen. Stad Turnhout richt de stad zodanig in, dat elke inwoner de mogelijkheid heeft om zich op een duurzame manier te verplaatsen en zijn of haar CO2-uitstoot te beperken. Je duurzaam verplaatsen, wordt uiteindelijk een evidentie.
Turnhout is een 15-minutenstad.
De stad is zodanig ingericht, dat essentiële voorzieningen zich op maximum 15 minuten stappen of fietsen van elke woning bevinden – denk maar aan winkels, werk, scholen, gezondheidszorg, … Elke Turnhoutenaar weet dit al: in Turnhout ben je het snelst met de fiets!
Maar er komen ook veel mensen naar Turnhout om te werken of om van de stedelijke voorzieningen gebruik te maken. Denk maar aan de vele jongeren die schoollopen in Turnhout, of aan de mensen die naar hier komen voor zorg of cultuur. Net daarom is het belangrijk dat we goede fietsverbindingen hebben met onze buurtgemeentes. Zo kunnen ook onze buren een duurzame keuze maken wanneer ze naar Turnhout komen.
Deelmobiliteit als alternatief
Uit onderzoek blijkt dat een wagen gemiddeld 96% van de tijd geparkeerd staat. En dat neemt kostbare openbare ruimte in. Een deelwagen vervangt vier tot vijftien privéwagens. De ruimte die daardoor vrijkomt, kunnen we goed voor andere stedelijke behoeftes gebruiken. En er is meer: wie gebruik maakt van autodelen, maakt ook sneller de keuze voor duurzame alternatieven, zoals de fiets of het openbaar vervoer. Daarom bouwen we als stad het aantal locaties voor deelwagens verder uit en zorgen we ervoor dat er een aanbod aan elektrische deelwagens komt.
We kiezen voor duurzamere voertuigen
Een tweede belangrijke manier om de CO2-uitstoot te beperken, is de vergroening van ons voertuigenpark. Denk daarbij vooral aan de omschakeling naar elektrische voertuigen. Want worden die aangedreven door 100% groene stroom? Dan stoten ze bij gebruik nauwelijks CO2 uit. Ook waterstof biedt kansen, maar dan kijken we voornamelijk richting zwaarder transport of openbaar vervoer.
Op basis van de Green Deal van de Europese Commissie én de visienota van de Vlaamse regering uit 2021, die een aantal regels vastleggen rond elektrificatie, berekenden we dat tegen 2030 zo’n 40% à 45% van de wagens in Turnhout elektrisch zal zijn. En daar zetten we als stad mee onze schouders onder!